قانون جدید NHTSA: هیبریدی‌ها و الکتریکی‌ها باید سر و صدا داشته باشند

قانون جدید NHTSA: هیبریدی‌ها و الکتریکی‌ها باید سر و صدا داشته باشند

هفته گذشته در بحبوحه نمایشگاه اتومبیل لس‌آنجلس و جنجال‌های پس از اعلام نتایج انتخاب ریاست جمهوری در امریکا، دولت فدرال در یک نشست خبری کم‌سروصدا از اجرای قانونی خبر داد که به معنای پایان دوره‌ای است که در آن خودروهایی مانند تویوتا پریوس می‌توانستند با سکوت، عابران پیاده و رانندگان دیگر را غافلگیر کنند.

2017 Toyota Prius Prime Advanced
2017 Toyota Prius Prime Advanced

سازمان ملی مدیریت ایمنی ترافیک در امریکا (NHTSA) پیش‌بینی می‌کند که پس از اجرای قانون در اول سپتامبر ۲۰۱۹، اضافه کردن نویز موجب جلوگیری از صدمه‌دیدن ۲۴۰۰ عابر پیاده در سال خواهد شد. در این زمان، همه مدل‌های جدید هیبریدی و EV باید مجهز به سیستم‌های تولید صدا باشند. همچنین خودروسازان می‌بایست حداقل نیمی از این نوع مدل‌هایشان را تا سپتامبر ۲۰۱۸ به چنین سیستم‌هایی مجهّز کنند. البته تنها وسایل نقلیه با وزن کلی زیر ۱۰ هزار پوند (۴۵۰۰ کیلوگرم) شامل این قانون می‌شوند و موتورسیکلت‌ها، سه‌چرخه‌ها و کامیون‌ها متوسط و سنگین الکتریکی مستثنی هستند.

2017 BMW i3
2017 BMW i3

2016 Nissan Leaf

به‌علاوه، میزان بلندی صدا باید متناسب با هر ۱۰ کیلومتر بر ساعت افزایش سرعت، به میزان ۳ دسی‌بل افزایش پیدا کند. این خودروها در هنگام استفاده از پیشرانه الکتریکی می‌بایست صدایی بین ۴۷ تا ۶۷ دسی‌بل (بهترین بازه تشخیص تفاوت شدت صوت در گوش انسان) تولید کنند. برای آنهایی نیز که نگران آلودگی صوتی و یا تغییر رفتار سنجاب‌های درختی هستند، باید گفت که NHTSA واقعاً یک آنالیز به منظور حفظ حیات وحش انجام داده است. به گفته این سازمان، هیبریدی‌ها و الکتریکی‌ها که احتمالاً تعدادشان تا سال ۲۰۳۵ به نصف وسایل نقلیه ثبت‌شده افزایش می‌یابد، در محیط شهری (با شدت صدای پیرامونی 55 دسی‌بل) ، چیزی بین 1.1 تا 2.7 دسی‌بل تفاوت صدا ایجاد خواهند کرد. اختلاف صدایی که برای تشخیص گوش انسان، شرایط قابل‌توجهی ندارد، ولی برای تشخیص بهتر خودروهای در حال حرکت مفید است. در محیط خارج از شهر نیز که شدت تقریبی صدا برابر ۳۵ دسی‌بل است، اختلاف سطح صدای یک EV یا هیبریدی جدید با محیط اطراف بین 3.5 تا 6.6 دسی‌بل خواهد بود؛ اختلاف صدایی که در حالت توقف به 10.4 دسی‌بل افزایش خواهد یافت. البته NHTSA به این موضوع نیز اشاره می‌کند که صدای تولیدی به میزان 0.3 تا 4.4 آرام‌تر از خودروهایی خواهد بود به پیشرانه‌های احتراق داخلی متکی هستند.

Tesla Tests Self-Driving Technology

باید اذعان کرد که خودروهای الکتریکی در سرعت‌های کم و هنگام تردد در پارکینگ، بسیار کم‌صدا هستند و شاید اگر کسی توجه نداشته باشد، متوجه آنها نشود؛ موضوعی که با کنار گذاشته‌شدن پیستون‌ها و تسمه تایم‌ها از سیستم‌های پیشرانه خودروها بیشتر تشدید خواهد شد. شاید به همین دلیل است که برخی از خودروسازان، از همین حالا به فکر آینده افتاده‌اند. به عنوان مثال، هوندا آکورد هیبرید ۲۰۱۷ اخیراً یک صدای «وزش» مولتی‌تُن اضافه کرده که در هنگام شتاب‌‌گیری، شدت آن افزایش پیدا می‌کند. نیسان لیف نیز از یک سیستم مشابه برای این منظور استفاده کرده است. NHTSA در عین حال می‌خواهد جلوی سیستم تولید صداهای ساختگی را، نظیر آنچه برای موتورهای مدل‌های امروزی ب‌ام‌و به کار رفته، بگیرد.

2016 Rolls-Royce Dawn
2016 Rolls-Royce Dawn

هنوز نمی‌توان این تصوّر را داشت که تمام وسایل نقلیه احتراق داخلی دارای قابلیت شناسایی مناسب برای عابران پیاده هستند.

سؤال اینجاست که آیا خودروهای کم‌صدا واقعاً تهدیدی برای ایمنی جاده‌ها و خیابان‌ها هستند؟ در طول یک دوره ۹ ساله، دولت‌ها در تلاش برای جلوگیری از عاملی هستند که یکی از کمترین فاکتورهای ریسک در حوداث رانندگی را دارد؛ اینکه یک خودروی الکتریکی (و نه صرفاً هر نوع خودرویی) به یک شخص بزرگسال نابینا برخورد کند. در همین حال، تصوّر کنید که اگر اشخاص بینا هدفون‌ها را از گوششان دربیاورند و به راه‌رفتنشان بیشتر توجه کنند، چقدر از صدمات وارده به عابران پیاده جلوگیری می‌شود.

منبع: caranddriver

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *