راز علاقه شدید نروژی‌ها به خودروهای پاک

راز علاقه شدید نروژی‌ها به خودروهای پاک

عملکرد خودروسازان مختلف را می‌توان با آمار فروش خودروهای الکتریکی، هیبریدی و پلاگین هیبریدشان دید. فروش این‌گونه خودروها در بسیاری از بازارها کم است.

2017-ford-focus-electric6

در مواقعی برخی از خودروسازان نظیر نیسان و ب ام و از دولت‌ها درخواست ارائه‌ی مشوق‌ها در بخش خودروهای الکتریکی را داشتند تا بدین ترتیب مصرف‌کننده‌ها بتوانند هرچه بیشتر به سمت این‌گونه از وسایل نقلیه متمایل شوند.

2017_renault_zoe

این موضوع در نروژ کاملاً متضاد است زیرا نروژ پیشروی دنیا در بحث فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی می‌باشد. تمامی کشورها می‌توانند نروژ را یک “آزمایشگاه” برای کل دنیا در نظر بگیرند.

electric-vehicle-charger_ccs-standard_ev-charger

این کشور که به لطف وجود منابع عظیم نفت و گاز، ثروتمند است سیاستی ملی دارد که طی آن نه‌تنها خرید خودروهای سبزتر را انتخابی کاملاً وجدانی و درست نشان می‌دهد بلکه از نظر اقتصادی نیز بهتر است.

نتیجه‌ی خالص این کار را می‌توان در میزان فروش خودروهای الکتریکی، پلاگین هیبریدی و هیبریدی دید. هم‌اکنون 50 درصد خودروهای فروخته شده در نروژ از این نوع هستند. اگر ریزتر شویم شاهد سهم 18 درصدی فروش برای خودروهای الکتریکی، فروش 18 درصدی خودروهای پلاگین هیبریدی و سهم فروش 14 درصدی هیبریدی‌ها خواهیم بود.

در سال 2011، 76 درصد خودروهای سواری فروخته شده در نروژ از نوع دیزلی بودند. این سهم هم‌اکنون به 25 درصد رسیده زیرا دولت از خطرات آلاینده‌های NOx بیش از پیش آگاه شده است.

2017-bmw-i3-rex-94ah-32

هدف میان‌مدت کنونی وضع مالیات بر خودروهای احتراق داخلی و حذف آن‌ها از بازار تا سال 2025 است. البته مناطق حیاتی در شمال این کشور علاقه‌ی زیادی به خودروهای دیزلی دارند و چگونگی انجام برنامه‌های یاد شده در این مناطق یک مشکل بسیار بزرگ خواهد بود.

یکی از مسائل مهم در این بخش اصلاح سیستم مالیاتی است. مالیات خودروها در نروژ بالاست، بسیار بالاتر از کشور همسایه یعنی سوئد. لطیفه‌ای قدیمی وجود دارد که می‌گوید با هر بار خرید “شما یک خودرو برای خود و یکی نیز برای دولت می‌خرید.”

برای نمونه بهای یک میتسوبیشی اوت لندر دیزلی در نروژ 519600 کرون است درحالی‌که به این قیمت باید حدود 200 هزار کرون نیز به خاطر مالیات دولتی اضافه کنید.
این مالیات‌های گران و زیاد بر پایه‌ی وزن و آلایندگی خودرو وضع می‌شوند، به علاوه اینکه مالیات خطی نیز بر آلایندگی NOx تمامی خودروهای احتراق داخلی وضع می‌شود.

032-1

از طرف دیگر آن‌هایی که خودروی الکتریکی یا پلاگین هیبریدی می‌خرند از تخفیف‌های فراوانی بهره مند می‌شوند. بهای اوت لندر پلاگین هیبریدی با همان مشخصات برادر دیزلی برابر با 461700 کرون است و تنها مالیات 5 هزار کرونی به آن تعلق می‌گیرد.

پس از آن نیز مشوق‌هایی چون پارکینگ رایگان، هزینه‌ی پلاک گذاری کمتر، عدم اخذ عوارض و… برای خودروهای الکتریکی در نظر گرفته شده است.

به منظور همراهی با تعداد رو به افزایش خودروهای الکتریکی در نروژ، دولت این کشور برنامه‌ای را برای ایجاد حداقل دو جایگاه شارژ سریع در تمامی جاده‌های بزرگ تا پایان سال 2017 تهیه کرده است.

نروژ امیدوار است تا سال 2020 به ازای هر 10 خودروی الکتریکی یک نقطه‌ی شارژ وجود داشته باشد.

tesla_model-s_lt3_review

یک کارمند شرکت میتسوبیشی در نروژ به ما گفت که بسیاری از نروژی‌ها اصلاً راجع به اینکه تسلا مدل S در بازارهای دیگر یک خودروی گران‌بها است فکر نمی‌کنند زیرا این خودرو در نروژ نسبتاً ارزان‌قیمت است.

آیا این حرکت با قلب مهربان و خوب نروژی‌ها به راه افتاده است؟ بسیاری از افراد محلی پاسخ مثبت دادند و اغلب با افتخار اول بودن خود در زمینه‌ی خودروهای الکتریکی را اعلام می‌کردند.

درس اصلی این است که خودروهای الکتریکی، پلاگین هیبریدی و هیبریدی را باید ارزان‌تر ساخت و به توانایی‌های بازار نگاه کرد.

منبع: caradvice

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *