خرس گریزلی! اولین تجربهٔ رانندگی با فولکس‌واگن اطلس

خرس گریزلی! اولین تجربهٔ رانندگی با فولکس‌واگن اطلس

کراس‌اوور بسیار مهم فولکس‌واگن اطلس سرانجام در اختیار ما قرار گرفت اما آیا ارزش توجه دارد یا خیلی برای این کار دیر شده است؟

– کِبِک، کانادا

روزی روزگاری در چهار سال پیش، فولکس‌واگن هدف فروش سالانه 800 هزار دستگاه خودرو در ایالات‌متحده را دنبال می‌کرد اما ناگهان رسوایی بزرگی برای این غول خودروسازی دنیا به وجود آمد که لطمهٔ زیادی به فروش آن در بازار ایالات‌متحده زد. بعدازاین ماجرا، فولکس‌واگن چشم‌انداز فروش خود در این کشور را به نصف آن تعداد یعنی 400 هزار دستگاه کاهش داد. چندی است این شرکت برای زدودن تصویر مخدوش خود و همچنین کمک به افزایش مجدد فروش در آمریکا، خودروی جدیدی بنام اطلس را معرفی کرده است. حال فرصتی دست داد تا در یک صبح برفی ماه مارس در کِبِک کانادا برای اولین بار با این کراس‌اوور نورسیدهٔ آلمانی رانندگی کنیم.

2018-volkswagen-atlas-first-drive

هنگام رانندگی با اطلس به وظیفهٔ سنگینی که برای افزایش فروش فولکس‌واگن در ایالات‌متحده در عرض چند ماه بر عهده دارد فکر نمی‌کنم بلکه در عوض از صندلی‌های راحت و مجهز به گرم‌کن آن لذت می‌برم و به تماشای مناظر برفی زیبای کانادا می‌پردازم. در همین حین به بررسی فضای داخلی و تأمل در رانندگی آن مشغول می‌شوم. در مورد این کراس‌اوور فول سایز نمی‌توانم شکایت یا نکتهٔ هیجان‌انگیزی بگویم بلکه فقط می‌توان گفت اطلس کراس‌اوور خوبی است.

2018-volkswagen-atlas-first-drive2

فولکس‌واگن برای اطلس دو پیشرانهٔ مختلف را در نظر گرفته است. موتور پایه یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 235 اسب بخار قدرت است که تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود؛ بنابراین برای این آزمون زمستانی در کانادا، من یک اطلس SEL مجهز به پیشرانهٔ قوی‌تر 3.6 لیتری V6 با 280 اسب بخار قدرت و سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion را انتخاب کردم. یک هشت سرعتهٔ اتوماتیک نیز تنها گیربکس قابل سفارش برای این خودرو است که در جاده‌های پیچ‌درپیچ یا هنگام بالا رفتن از یک تپهٔ برفی شیب‌دار، شتاب گیری آرامی را برای آن فراهم می‌کند.

2018-volkswagen-atlas-first-drive3

یکی از چیزهایی که عمدتاً در رانندگی با این ماشین دید نمی‌شود، لغزش و عدم پایداری است. سیستم چهارچرخ محرک 4Motion پیشرفتهٔ اطلس همان سیستمی است که در گلف R و گلف آلترک هم وجود دارد. این سیستم در کراس‌اوور بزرگی چون اطلس هم عملکردی عالی را به نمایش می‌گذارد و حتی زمانی که من عمداً با هدف انحراف خودرو از مسیر آن‌را به‌سرعت به‌سوی یک پیچ پوشیده از برف میراندم نیز به‌خوبی اطلس را پایدار و در مسیر نگه می‌داشت. در حالت رانندگی عادی، سیستم 4Motion به‌صورت پیش‌فرض قدرت موتور را تنها به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد اما در صورت تشخیص لغزش و انحراف، نیرو به چرخ‌های عقب هم ارسال می‌شود. درحالی‌که صورت نیاز امکان ارسال تمام قدرت به چرخ‌های عقب هم وجود دارد.

2018-volkswagen-atlas-first-drive8

با تغییر حالت رانندگی به اسپرت، برنامه‌نویسی گیربکس تغییر کرده، پاسخ پدال گاز افزایش یافته و فرمان نیز سنگین‌تر احساس می‌شود. حالت اقتصادی اما دقیقاً برعکس عمل می‌کند به‌گونه‌ای که گیربکس دنده‌ها را در دورهای پایین تعویض می‌کند و تنها در مواقع کاملاً ضروری قدرت به چرخ‌های عقب هم انتقال پیدا می‌کند. در این سیستم چهارچرخ محرک، راننده می‌تواند بین حالات مختلف آنرود، برف، آفرود و آفرود سفارشی یکی را انتخاب کند. حالت برف بسیار شبیه به حالت اقتصادی عمل می‌کند به‌گونه‌ای که واکنش پدال گاز را کُندتر و فرمان را سبک‌تر کرده و دور موتور را پایین نگه می‌دارد؛ اما برخلاف حالت اقتصادی، در حالت برف همواره قدرت به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

2018-volkswagen-atlas-first-drive4

حالت آفرود هم همین کار را انجام می‌دهد و درعین‌حال مداخلهٔ سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری را هم کاهش می‌دهد. در این خودرو سیستم کمکی بالا رفتن از تپه یا شیب هم وجود دارد که بدون نیاز به درگیر کردن دستی، به‌طور خودکار تا سرعت 30 کیلومتر در ساعت عمل می‌کند. تنها حالت آفرود را انتخاب کنید و اجازه دهید تا اطلس تمامی کارها را انجام دهد. پس از 30 دقیقه رانندگی در مسیرهای برفی، من توانستم کاملاً رفتار جاده‌ای اطلس را تشخیص دهم. من پیش‌ازاین شک داشتم که خودرویی با چنین ابعادی، رانندگی پویایی داشته باشد اما پس از یک آزمایش کوتاه نظرم عوض شد و به‌احتمال‌زیاد آزمایش‌های بیشتر نیز تجربهٔ رانندگی کوتاه من در کبک را تقویت خواهند کرد. اطلس رانندگی آسانی دارد و حتی در جاده‌های خاکی پوشیده از برف هم راحت و آرام است؛ بنابراین من آن‌را مانند یک گلف بزرگ عالی میدانم.

2018-volkswagen-atlas-first-drive7

طراحی جعبه‌ای شکل و استایل چهارشانه، به اطلس حتی با رینگ‌های کوچک‌تر 18 اینچی، ظاهری مانند یک فرمانده را بخشیده‌اند (رینگ‌های 20 اینچی سفارشی هستند). هیچ‌چیز در طراحی اطلس واقعاً نشان نمی‌دهد که آن یک فولکس‌واگن است و شاید مناسبت‌تر باشد که آن‌را با جیپ گرند چروکی یا کیا موهاوی مقایسه کنیم؛ اما با وجود ابعاد بزرگی شامل 5.03 متر طول، 1.98 متر عرض و 1.68 متر ارتفاع، اطلس اساساً به‌اندازهٔ یک فورد اکسپلورر است و نزدیک به 79 سانتیمتر طول بیشتری از هاچ‌بک گلف دارد درحالی‌که روی همان پلت‌فرم MQB گلف ساخته شده است.

2018-volkswagen-atlas-first-drive5

2018-volkswagen-atlas-first-drive6

طراحی بیرونی عظیم این خرس آلمانی به داخل آن‌هم کشیده شده است و در داخل کاملاً بزرگ احساس می‌شود. در هر سه ردیفِ صندلی‌ها، فضای سر و پای کافی وجود داشته سانروف پانوراما نیز نور مناسبی را وارد کابین می‌کند. ردیف دوم صندلی‌ها به‌صورت کشویی به عقب و جلو حرکت می‌کند و برای دسترسی به ردیف سوم حتی در صورت نصب بودن صندلی کودک هم به سمت جلو خم می‌شود. البته بااین‌حال دسترسی به صندلی‌های ردیف سوم تنگ اما قابل‌کنترل بوده و فضای سر، پا و زانوی آن‌ها هم مناسب به نظر می‌رسد. هرچند احتمالاً هنوز هم بزرگ‌سالان نمی‌توانند برای مدتی طولانی در این صندلی‌ها بنشینند.

2018-volkswagen-atlas-first-drive12

2018-volkswagen-atlas-first-drive15

2018-volkswagen-atlas-first-drive16

برای هرکسی که به‌تازگی سوار بر یک فولکس‌واگن شده است، تمامی متریال و طراحی داخلی اطلس آشنا خواهد بود. پلاستیک داشبورد احساس خوبی داشته، فرمان با روکش چرمی پوشیده شده و تمام دکمه‌ها و کلیدها دقیقاً همان جایی قرار دارند که انتظار می‌رود؛ اما اطلس در تکنولوژی‌های جدید هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یک صفحه‌نمایش هشت اینچی لمسی در میانهٔ داشبورد برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی فولکس‌واگن که با اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل سازگاری دارد قرار گرفته است درحالی‌که در تیپ‌های پایینی یک صفحه‌نمایش کوچک هم در وسط صفحه آمپر آنالوگ خودرو تعبیه شده است. هرچند نمونهٔ مورد آزمایش من از تیپ SEL است اما هنوز هم از همان صفحه آمپر سنتی استفاده می‌کند درحالی‌که در تیپ بالایی SEL پریمیوم، یک صفحه آمپر تمام دیجیتال ارائه می‌شود که اساساً نسخه‌ای با پوستهٔ جدید از صفحه آمپر مجازی آئودی است.

2018-volkswagen-atlas-first-drive13

2018-volkswagen-atlas-first-drive14

اطلس در سایت تولیدی فولکس‌واگن در تنسی تولید خواهد شد و گفته شده که تا پایان بهار برای فروش به بازار عرضه خواهد شد هرچند که انتظار نداریم تا قبل از تابستان به‌طور کامل در تمامی نمایندگی‌های ایالات‌متحده ارائه شود. در بخش قیمت گزاری نیز انتظار می‌رود قیمت این کراس‌اوور نوین آلمانی از حدود 30 هزار دلار آغاز گردد درحالی‌که این مبلغ برای تیپ SEL پریمیوم فول آپشن به 50 هزار دلار خواهد رسید که اطلس را در قلب کلاس کراس‌اوورهای هفت‌نفره قرار می‌دهد. در کل تجربهٔ رانندگی و برداشت اول من با نسخهٔ پیش‌تولید اطلس خوب بود. این خودرو یک پکیج کلی خوب و ساده است که باید کمک کند تا فولکس‌واگن فروش خود را در آمریکا بازیابد.

2018-volkswagen-atlas-first-drive9

2018-volkswagen-atlas-first-drive11

2018-volkswagen-atlas-first-drive10

مشخصات فنی

Volkswagen Atlas 2018
پیشرانه 3.6 لیتری V6
قدرت 280 اسب بخار
گیربکس هشت سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
طول/عرض/ارتفاع 5.03/1.98/1.68 متر
ظرفیت کشش 2.3 تن
ظرفیت سرنشین 7 نفر
قیمت پایه حدود 30 هزار دلار
قیمت تست‌شده حدود 43 هزار دلار

منبع: Motor1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *