تکنولوژی‌های “تکان‌دهنده” صنعت خودرو در 60 سال اخیر

تکنولوژی‌های “تکان‌دهنده” صنعت خودرو در 60 سال اخیر

تکنولوژی‌های “تکان‌دهنده” صنعت خودرو در 60 سال اخیر

به منظور درک واقعی پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه‌ی تکنولوژی‌های صنعت خودرو ما به شما پیشنهاد می‌کنیم یک خودروی کلاسیک را برانید. گذراندن وقت در خودرویی بدون کولر، ترمزهای بدون کمک، کنترل پایداری الکترونیکی، فرمان هیدرولیک، کروز کنترل و… نشان دهنده‌ی چگونگی پیشرفت‌های تکنولوژی خودرو است. در این نوشتار 10 نمونه از تکنولوژی‌هایی را برای شما عزیزان معرفی کرده‌ایم که بزرگ‌ترین تأثیر را روی صنعت خودرو داشته‌اند. با ما همراه باشید.

  1. مقیاس‌پذیری پلتفرم – استفاده از فضا و هزینه

tech-game-changers-03

در خودروهای قدیمی‌تر واژه‌ی “شاسی” به ساختار نردبان-فریم اطلاق می‌شود که ستون فقرات قطعات سیستم تعلیق و قوای محرکه را شکل می‌داد. اگرچه خودروسازان در دهه‌ی 20 کانسپت هایی با شاسی و بدنه‌ی یکپارچه را امتحان کردند اما اولین خودروهای مجهز به این تکنولوژی در دهه‌ی 30 میلادی پای به بازار گذاشتند (سیتروئن Traction Avant یک نمونه از این خودروهاست). سه خودروساز بزرگ دیترویت از این طراحی در خودروهای جمع‌وجور اواخر دهه‌ی 60 میلادی استفاده کردند. پلتفرم‌های یکپارچه‌ی امروزی کاملاً مقیاس‌پذیر هستند و برای نمونه پلتفرم MQB گروه فولکس‌واگن در خودروهای مختلفی بکار رفته است.

  1. لاستیک‌های رادیال – هندلینگ، راحتی، ایمنی و کارایی

tech-game-changers-04

اندکی پس از اینکه جان بوید دانلوپ اولین لاستیک بادی را در سال 1888 تولید کرد، لاستیک یاد شده در اکثر خودروها به‌صورت استاندارد بکار رفت. سپس میشلین لاستیک رادیال را در سال 1946 اختراع کرد که مزیت‌های فراوانی نسبت به نمونه‌ی قبلی داشت. دلیل اصلی بهبود عملکرد لاستیک رادیال این بود که دیواره‌ی جانبی این لاستیک به علت متدهای ساخت متفاوت دارای انعطاف بیشتری بود. این امر به لاستیک اجازه می‌داد تا ضربه‌ها را بهتر جذب کند و در زمان عبور از پیچ یا دور زدن عملکرد بهتری را ارائه کند. استفاده‌ی وسیع از این تکنولوژی در اواخر دهه‌ی 60 میلادی رخ داد.

  1. ترمزهای ضد قفل – ایمنی

tech-game-changers-07

اگرچه ABS در اوایل قرن بیستم برای هواپیماها توسعه یافته بود اما چندین دهه طول کشید تا خودروها به این سیستم مجهز شوند. اولین سیستمی که در هر چهار چرخ عمل می‌کرد تنظیمات Sure-Brake بود که در کرایسلر ایمپریال 1971 نصب شده بود. بوش ادعا می‌کند اولین سیستمی که منعکس کننده‌ی سیستم‌های معمول امروزی است را در مرسدس بنز S کلاس 1978 ارائه داده است. ABS به همراه کیسه‌ی هوا و کمربند ایمنی بزرگ‌ترین پیشرفت ایمنی در زمینه‌ی حفاظت از سرنشینان است.

  1. تجهیزات خودروها – راحتی و ایمنی

tech-game-changers-06

هدف اصلی خودروها حمل‌ونقل افراد است اما از آنجایی که خودرو بخشی از زندگی روزانه‌ی ماست، تجهیزات راحتی آن مهم شده است. در 6 دهه‌ی گذشته ما شاهد عرضه‌ی سیستم تهویه مطبوع (به همراه صندلی‌های گرم و سرد شونده و ماساژور دار)، شیشه‌ها، آینه‌ها، سانروف و درب پشتی برقی، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل تطبیقی، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های خودکار، بلوتوث، وای فای، صفحات لمسی و… بوده‌ایم. همچنین گوشی‌های هوشمند نیز چگونگی تعامل افراد با خودروها را تغییر داده‌اند.

  1. ECU – کارایی و عملکرد

tech-game-changers-05

واژه‌ی کاربراتور تنها در زمان صحبت از خودروهای کلاسیک بکار می‌رود. به منظور کاهش آلاینده‌ها و افزایش راندمان پیشرانه‌های بنزینی، کنترل مخلوط سوخت-هوا و زمان اشتعال در اواخر دهه‌ی 80 بهبود یافت. توسعه‌ی واحد کنترل الکترونیکی خودرو ECU با همراهی میکرو پردازنده و حافظه، حذف کاربراتورها را ممکن ساخت. امروزه ECU صدها ورودی حسگر را دریافت می‌کند و بسیاری از عملکردها و سیستم‌ها را کنترل می‌کند تا بهترین راندمان را ایجاد کند.

  1. can bus – ارتباط

autonomous cars

خودروی مدرن از صدها حسگر، فعال‌کننده، سیستم و واحد کنترل تشکیل شده است. این بخش‌ها نیازمند ارتباط با یکدیگر و دریافت ورودی‌های حسگر هستند تا به راننده اجازه‌ی استفاده از تمامی عملکردها را بدهند. ارتباط هر یک از واحدها با تمامی حسگرها به واسطه‌ی کابل‌ها تقریباً غیرممکن است. راه‌حل فوق‌العاده در این رابطه استفاده از شبکه‌ای است که با نام شبکه‌ی ناحیه‌ی کنترلر CAN bus شناخته می‌شود. این سیستم در سال 1983 توسط بوش توسعه یافت و در سال 1986 به بازار عرضه شد.

  1. گیربکس‌های دوکلاچه – راندمان و عملکرد

tech-game-changers-12

گیربکس دستی از نظر عملکردی راندمان خیلی بالایی را در گذشته نداشت. این تا زمانی بود که فولکس‌واگن اولین سری از گیربکس دوکلاچه DSG خود را در سال 2003 روی گلف نصب کرد. سابقه‌ی اختراع این تکنولوژی به سال 1939 میلادی بازمی‌گردد اما تا دهه‌ی 80 میلادی از آن استفاده نشد. در این زمان خودروهای مسابقه‌ای پورشه 956 و 962 لمانز و آئودی اسپورت کواترو S1 رالی از گیربکس یاد شده استفاده کردند.

  1. توربوشارژر – راندمان و عملکرد

tech-game-changers-08

اولین خودروی بنزینی که از پیشرانه‌ی توربو استفاده می‌کرد اولدزموبیل جت فایر 1962 بود؛ اما زمان نسبتاً زیادی گذشت تا اولین پیشرانه‌ی توربودیزل در مرسدس بنز 300SD مدل 1978 بکار رفت. در ابتدا هدف از به‌کارگیری توربو فقط افزایش پرفورمنس بود اما معرفی پیشرانه‌های بنزینی کوچک با تکنولوژی تزریق مستقیم باعث شد تا افزایش راندمان و کاهش آلاینده‌ها نیز از اهداف دیگر این سیستم باشد. یکی از نمونه‌های خوب پیشرانه‌ی 3 سیلندر 1 لیتری اکوبوست فورد است که سه بار برنده‌ی جایزه‌ی پیشرانه‌ی سال شده است.

  1. خودروهای ارتباطی – ایمنی، ارتباط و رفاه و آسایش

tech-game-changers-10

سیم‌کارت‌ها هم‌اکنون به‌صورت استاندارد در بسیاری از خودروها بکار رفته و البته به آن‌ها اجازه می‌دهند تا با استفاده از شبکه‌ی GSM به دنیای بیرون متصل شوند. به این ویژگی عملکردهای دیگری چون تماس خودکار کمک در زمان تصادف، فرستادن داده‌ها به گوشی هوشمند، همگام‌سازی با تقویم کاری و حتی پذیرش موقعیت GPS رستوران‌ها و… را نیز باید اضافه کرد.

  1. خودروهای الکتریکی – پایداری، کاهش آلایندگی و افزایش راندمان

tech-game-changers-11

آیا می‌دانستید که اولین خودروی الکتریکی در سال 1837 و توسط رابرت دیویدسون اسکاتلندی ساخته شده است؟ تکنولوژی باتری ضعیف و تراکم انرژی پایین باعث شد که خودروهای الکتریکی قافیه را به برادران احتراق داخلی خود ببازند. ظهر خودروهای الکتریکی در دهه‌ی 90 میلادی رخ داد و بسیاری از خودروسازان برنامه‌های پایلوت خود را اجرا کردند. تکنولوژی باتری لیتیوم-یون باعث تولید خودروهای الکتریکی بسیاری در زمان کنونی شده و پیشرفت‌های بیشتر باتری‌ها به منظور افزایش برد خودروها می‌تواند به عنوان پایان دوران خودروهای احتراق داخلی تلقی شود.

tech-game-changers-02

قدم بعدی: خودروهای خودران خودروهای خودران در لیست 10 تایی ما نیستند زیرا هنوز خودروهای تولید انبوه با قابلیت‌های کاملاً خودران هنوز عرضه نشده‌اند. هنوز بحث‌ها و ابهاماتی درباره‌ی قانون این خودروها وجود دارد. هرچند، انتظار داریم در 10 سال آینده این بخش نیز به تکنولوژی‌های تکان دهنده‌ی صنعت خودرو اضافه شود.

منبع: carmag

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *