تست برف و یخ رنو کولئوس ۲۰۱۷ در تهران

تست برف و یخ رنو کولئوس ۲۰۱۷ در تهران

بازار خودروهای کراس اوور و SUV های شهری روز به روز داغ تر می شود و در ماه های اخیر شاهد معرفی تعداد زیادی خودرو کراس اوور در سگمنت های قیمتی متفاوت در بازار بوده ایم.

دسته بندی این خودروها را می توان در حداقل ترین حالت از خودرویی مانند رنو ساندرو استپ وی آغاز کرد که با قیمتی در حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان در بازار خودروهای داخلی به نمونه ای محبوب مبدل شده و تا نمونه هایی چون نیسان اکستریل، هیوندای سانتافه و حتی ب ام و X3 و X4 ادامه داد.

تست برف و یخ رنو کولئوس 2017 در تهران

البته اکثر خودروهای حاضر در این سگمنت حتی در نمونه های چهار چرخ محرک عملا توانایی آفرود چندان بالایی را از خود به نمایش نمی گذارند و نمی توانند در حد و اندازه SUV های واقعی ظاهر شوند، حتی به نوعی می توان گفت که قیمت نیز در این زمینه نقش چندان پر رنگی ندارند و ممکن است توانایی آفرود خودرویی مانند ب ام و X4 با قیمتی در حدود ۴۰۰ میلیون تومان از نمونه های ۱۱۰ میلیونی رنو داستر دو دیفرانسیل کمتر باشد.

تست برف و یخ رنو کولئوس 2017 در تهران

اما شرکت نگین خودرو که به تازگی نسل تازه رنو کولئوس را به بازار معرفی کرده است طی یک برنامه متفاوت تصمیم گرفت تا بخشی از توانایی های محصول جدید خود را در مقابل چشم خبرنگاران به نمایش بگذارد.

از این رو امروز جمعی از خبرنگاران فرصت یافتند تا تست رانندگی آفرود در شرایط برف و یخ را با رنو کولئوس ۲۰۱۷ در منطقه سوهانک تهران تجربه کنند.

تست برف و یخ رنو کولئوس 2017 در تهران

خودروهای تک دیفرانسیل و به خصوص نمونه های دیفرانسیل جلو معمولا عملکرد قابل قبولی در شرایط برفی از خود نشان می دهند که ناشی از اعمال وزن زیاد بر روی چرخ های محرک (جلو در خودروهای موتور جلو و دیفرانسیل جلو) می شود، اما وقتی کار به شرایط رانندگی بر روی سطوح لغزنده و یخ زده می رسد، این خودروهای دو دیفرانسیل هستند که گوی سبقت را از رقبای دیفرانسیل جلو می ربایند.

نسل تازه رنو کولئوس نیز بر اساس پلت فرم نسل فعلی نیسان ایکس تریل بنا نهاده شده و شاید بیش از آنکه یک خودرو فرانسوی باشد، بتوان آن را یک ژاپنی با پیکره باز طراحی شده اروپایی دانست.

تست برف و یخ رنو کولئوس 2017 در تهران

از این رو پلت فرم کلی اعم از شاسی (متصل به بدنه)، موتور، گیربکس و سیستم دو دیفرانسیل با نیسان ایکس تریل اشتراک کامل دارد و از تجربه نیسان به عنوان شریک رنو (گروه رنو-نیسان) برای تنظیم و توسعه قسمت های الکترونیکی مرتبط با رانندگی در شرایط آفرود استفاده شده است.

قدرت حدود ۱۷۰ اسب بخاری پیشرانه ۲٫۵ لیتری رنو کولئوس در این کلاس چندان چشمگیر نیست اما گیربکس CVT ایکسترونیک می تواند از تمامی توانایی پیشرانه به شکل رضایت بخشی استفاده کند و بدون وارد کردن فشار به موتور، خودرو را از شرایط وا ماندگی برهاند.

تست برف و یخ رنو کولئوس 2017 در تهران

در مسیرهای لغزنده و یخ زده، آنطور که در تست امروز مشخص شد، انتقال قدرت به شکل هوشمندانه ای بین چرخ های عقب و جلو انجام می شود و علیرغم لیز خوردن چرخ ها که از جنس نه چندان خشن تایرها نشات می گیرد، خودرو تقریبا گوش به فرمان راننده در مسیر دلخواه هدایت می شود.

البته باید گفت که برای افرادی که علاقه مند به پیمایش مسیرهای آفرودی و خشن هستند، تعویض تایرهای استاندارد با نمونه های اصطلاحا گل درشت ویژه آفرود می تواند بسیار مثمر ثمر باشد و از فشار وارده بر سیستم چهار چرخ متحرک و گیربکس بکاهد.

تست برف و یخ رنو کولئوس 2017 در تهران

فرمان برقی رنو کولئوس اما بیش از حد سبک و نرم عمل می کند و در بعضی شرایط اطلاعات کافی از وضعیت چرخ های جلو را به راننده منتقل نمی کند اما در عوض سیستم فنربندی در مقایسه با برخی خودروهای هم کلاس (نظیر هیوندای سانتافه) عملکرد نرم تری از خود نشان می دهد.

رنو کولئوس جدید البته از نظر وزنی نیز سبک تر از سانتافه و برخی دیگر از خودروهای رقیب است و همین مسئله باعث شتاب گیری سریعتر این خودرو در مسیرهای آسفالت و چابکی بیشتر آن در مسیرهای آفرود می شود.

تست برف و یخ رنو کولئوس 2017 در تهران

در واقع برخلاف بازار داخلی که بسیاری افراد خودروهایی چون هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا راو ۴، نیسان اکستریل و میتسوبیشیاوتلندر را در یک کلاس قرار می دهند، در بازار های جهانی کولئوس را رقیب خودروهای سبک وزن هیوندای و کیا نظیر توسان و اسپرتیج می دانند.

تست برف و یخ رنو کولئوس 2017 در تهران

به هر حال می توان انجام چنین آزمایشی در ایران را به فال نیک گرفت و به بهبود شرایط تست و بررسی عملکردی خودروهای جدید در بازار کشورمان امیدوار شد، کولئوس جدید نیز با توجه به جذابیت فوق العاده ظاهری (نسبت به نسل قبلی) می تواند شکست مدل قدیمی خود در بازار ایران را جبران کند و در بازاری شلوغ و پر رقیب به خودرویی پر فروش و موفق بدل شود.

تست برف و یخ رنو کولئوس 2017 در تهران

در همین رابطه بخوانید

اولین تجربه رانندگی با توسان IX35 2016 در خیابان های تهران

اولین تست فنی کیا اسپورتیج ۲۰۱۶ در تهران؛ ضعیف، گران و پرحاشیه

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *