تجربهٔ رانندگی با ولوو V90 کراس‌کانتری، ترکیب استیشن و کراس‌اوور

تجربهٔ رانندگی با ولوو V90 کراس‌کانتری، ترکیب استیشن و کراس‌اوور

تاریخچهٔ نام کراس کانتری در شرکت ولوو به بیست سال پیش بازمی‌گردد یعنی زمانی که مدلی با نام V70 XC که بر اساس نسل نخست استیشن V70 ساخته شده بود معرفی گردید. سازندهٔ سوئدی با اضافه کردن محافظ‌ها و روکش‌های پلاستیکی به بدنهٔ استیشن V70، تجهیز آن به سیستم چهارچرخ محرک و افزایش ارتفاع آن، یک ماشین خانوادگی کاربردی آفرود را ارائه نمود. دو سال بعد آئودی نیز روندی کاملاً مشابه ولوو را در پیش گرفت و مدل آلرود را به‌عنوان رقیبی برای V70 XC روانهٔ بازار کرد.

v90_d4_awd_cross_country_007

دو دهه از آن زمان می‌گذرد و هنوز هم سوئد در برابر آلمان قرار دارد. ولوو به‌تازگی مدل جدید V90 کراس کانتری را معرفی کرده که در اصل نسل جدید مدل XC70 محسوب می‌شود و آئودی هم با A6 آلرود همچنان حضور قدرتمندی در این کلاس دارد. این در حالی است که به‌تازگی سروکلهٔ یک رقیب تازه بنام مرسدس بنز E کلاس آلترین نیز پیدا شده است. حال ما اولین تجربهٔ رانندگی با ولوو V90 کراس کانتری را داشته‌ایم و قصد داریم ببینیم که آیا این خودرو هنوز هم فرمول اولیه و اصلی خود را ارائه می‌کند؟

v90_d4_awd_cross_country_048

کار معمولی که همواره در این کلاس خودرویی صورت می‌گیرد، افزایش ارتفاع است که در V90 کراس کانتری هم به میزان 65 میلی‌متر صورت گرفته است. 5 میلی‌متر از این افزایش ارتفاع نیز از لاستیک‌های آفرود جدید با فاق بلندتر ناشی شده است. همچنین بازهم طبق معمول، پوشش‌های پلاستیکی نیز به اطراف گلگیرها و قسمت‌های زیرین خودرو اضافه شده است درحالی‌که نوشتهٔ Cross Country هم روی سپر عقب ماشین حک شده است. دیگر قسمت‌های V90 کراس کانتری مشابه V90 معمولی است که فرم بدنهٔ آن از طراحی‌های جعبه‌ای شکل سابق ولوو فاصله گرفته است و به‌مراتب تازه‌تر و متمایزتر از آلرود پنج‌ساله به نظر می‌رسد.

v90_d4_awd_cross_country_118

v90_d4_awd_cross_country_125

در داخل این کراس استیشن اما فراموش خواهید کرد که در نسخهٔ کراس کانتری نشسته‌اید زیرا تفاوت‌های بسیار کمی میان آن و نسخهٔ معمولی V90 وجود دارد به‌گونه‌ای که تنها صندلی‌های چرمی با دوخت برجسته و تریم چوب مات داشبورد آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. بااین‌حال V90 کراس کانتری هنوز هم فوق‌العاده راحت بوده و سپری کردن زمان‌هایی طولانی در آن رضایت‌بخش است. در داخل این ماشین از متریال باکیفیتی استفاده شده و طراحی کابین آن در عین ساده‌گرایانه بودن، لوکس است.

day-1_036

v90_d4_awd_cross_country_069

v90_d4_awd_cross_country_070

v90_d4_awd_cross_country_086

v90_d4_awd_cross_country_095

ولوو برای V90 کراس کانتری 1500 پوند بیشتر از مدل AWD نسخهٔ معمولی V90 مطالبه می‌کند درحالی‌که سطح تجهیزات آن نیز مشابه تجهیزات سخاوتمندانهٔ V90 شامل مواردی چون صفحه‌نمایش لمسی 9 اینچی با ناوبری، چراغ‌های جلوی LED، درِ صندوق برقی و سیستم رانندگی نیمه‌مستقل است. همچنین این ماشین مثل همیشه کاملاً کاربردی است به‌گونه‌ای که فضای بسیار زیادی برای سرنشینان عقب وجود دارد و هرچند صندوق بار آن با 560 لیتر حجم روی کاغذ کوچک‌تر از بعضی رقبا است اما فضایی چندمنظوره و قابل‌استفاده را با ویژگی‌هایی چون تا شدن صندلی‌های عقب به‌صورت الکتریکی و درِ صندوق خودکار ارائه می‌کند.

v90_d4_awd_cross_country_071

v90_d4_awd_cross_country_074

تجربهٔ رانندگی با V90 کراس کانتری خوب و دلپذیر است. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع D5 بوده که مجهز به پیشرانهٔ توربودیزل با 235 اسب بخار قدرت است و از تکنولوژی Powerpulse ولوو نیز سود می‌برد. این سیستم هوای با فشار بالا را برای تزریق به توربوشارژر ذخیره می‌کند که موجب از بین رفتن پدیدهٔ تأخیر توربو می‌شود که غالباً در موتورهایی از این نوع وجود دارد. البته این سیستم موجب سریع‌تر شدن V90 نمی‌گردد اما پیشرانهٔ آن پاسخگوتر احساس می‌شود.

v90_d4_awd_cross_country_012

پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر دیزلی این خودرو 480 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و هرچند چندان سریع‌تر از مدل ارزان‌تر D4 احساس نمی‌شود ولی عملکرد نسبتاً روانی دارد؛ اما موتورهای شش سیلندر رقبا نرم‌تر و روان‌تر کار کرده و لرزش کمتری در سرعت‌های پایین دارند؛ در سوی دیگر، در کنار افزایش 65 میلی‌متری ارتفاع، ولوو برای افزایش ثبات خودرو، فاصلهٔ عرضی محورهای جلو و عقب را هم در V90 کراس کانتری تغییر داده است ‌که این امر به افزایش توانایی‌های آفرود آن نیز کمک کرده است.

v90_d4_awd_cross_country_051

مهندسین ولوو میگویند این خودرو به‌گونه‌ای تنظیم شده است که احساسی بسیار شبیه به V90 معمولی را در جاده‌ها ارائه کند که البته به این هدف دست یافته‌اند زیرا هنگام رانندگی با کراس کانتری تفاوت کمتری از آنچه انتظار دارید را احساس می‌کنید و همان سواری نرم و راحت V90 معمولی کاملاً در آن مشهود است؛ اما متأسفانه حتی با وجود کمک‌فنرهای تطبیقی سفارشی و سیستم تعلیق بادی عقب، هنوز هم دست‌اندازهای بزرگ و ناهمواری‌های مسیر می‌توانند راحتی سرنشینان را برهم بزنند درحالی‌که هنگام حرکت با سرعت بالا در پیچ‌ها نیز کمی حس گهواره‌ای و واژگونی به انسان دست می‌دهد که البته این‌ها نگرانی‌های بزرگی برای خریداران نیستند.

v90_d4_awd_cross_country_023

بااین‌حال ولوو V90 کراس کانتری در سفرها خودرویی بسیار راحت و پالایش‌شده است خصوصاً که به نظر نمی‌رسد لاستیک‌های آفرود آن نیز سروصدای بیشتری در هنگام حرکت روی جاده داشته باشند. همچنین سفر آفرود ما با این خودرو کاملاً شخصیت دوگانهٔ این کراس استیشن را نشان داد چراکه V90 کراس کانتری درحالی‌که در جاده‌های معمولی خودرویی کاملاً راحت است، به لطف برخورداری از حالت آفرود و سیستم کنترل در سراشیبی‌ها به‌علاوهٔ فاصلهٔ مناسبی از سطح زمین، توانایی‌های آفرود کاملاً درخور توجهی هم داشته و از این لحاظ با اکثر SUVهای فول سایز برابری می‌کند.

v90_d4_awd_cross_country_016

نتیجه

ولوو V90 کراس کانتری نشان می‌دهد که پس از گذشت دو دهه هنوز هم کراس‌اوور-استیشن‌های پریمیوم خودروهای بسیار جذابی هستند. خریداران در این خودرو می‌توانند توانایی‌های آفرود یک XC90 را در کنار کارایی بالا، کابین لوکس و عملکردی نرم و راحت در جاده‌های آنرود یک استیشن باهم داشته باشند. همچنین واقعیت این است که V90 کراس کانتری یا درواقع XC70 جدید هنوز هم یک آفرودر توانا است.

مشخصات فنی

Volvo V90 Cross Country D5
قیمت 43,585 پوند
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر دیزل
قدرت 235 اسب بخار
گشتاور 480 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 7.5 ثانیه
حداکثر سرعت 225 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 5.3 لیتر

منبع: AutoExpress

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *